Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kursy kosmetyczne czy fryzjerstwo? Co wybrać?

Zastanawiasz się nad wyborem przyszłego zawodu lub myślisz o przekwalifikowaniu? Zabawa wizerunkiem, moda i uroda to twoje hobby? Zatem zapewne przemknęła przez twoją głowę myśl o zostaniu kosmetyczką lub fryzjerem? W problemach decyzyjnych pomoże ci poniższy artykuł, w którym omawiamy plusy i minusy każdego z tych zawodów, jak również predyspozycje osobowościowe, czy zdrowotne do ich wykonywania. Zapraszamy do lektury.

Szanse na rynku pracy

Rynek usług zarówno kosmetycznych jak i fryzjerskich rośnie z każdym rokiem. Kobiety (i mężczyźni!) coraz chętniej korzystają szczególnie z zabiegów kosmetycznych takich jak oczyszczanie i masaże twarzy, zabiegi z pogranicza chirurgii estetycznej a także z całych serii zabiegów: depilacji laserowej, złuszczania kwasami owocowymi czy regularnego manicure. Perspektywy pracy w obydwu zawodach są podobne, przy czym kosmetyczki mają nieco większe szanse w środowiskach wiejskich i małych ośrodkach miejskich, gdzie fryzjerów nie brakuje, natomiast salony i gabinety kosmetyczne dopiero powstają.

Fryzjerstwo czy kursy kosmetyczne?

Podjęcie pracy w którymś z tych dwóch zawodów wiąże się ze zdobyciem odpowiedniego wykształcenia. I tak mogą to być szkoły zawodowe, technika (fryzjerstwo) bądź studia wyższe z zakresu kosmetologii albo krótsze, policealne szkoły czy też doszkalające kursy. Nie brakuje przede wszystkim ośrodków organizujących krótkie, kilkudniowe szkolenia.

Ich ceny wahają się w zależności od długości kursu i tematyki od około 200 zł do nawet ponad tysiąca (za trwające przykładowo 4 dni szkolenie z zakresu wizażu i tworzenia wizerunku). Choć krótkie kursy kosmetyczne są świetnym pomysłem dla osób, które posiadają już jakieś wykształcenie zawodowe, to nie poleca się ich laikom. Do bezpiecznego wykonywania pracy zarówno fryzjera jak i kosmetyczki potrzebna jest niezbędna dawka wiedzy teoretycznej z zakresu higieny pracy, możliwych reakcji alergicznych, chorób itd.

SPRAWDŹ:  Kilka słów o rynku pracownika

Zalety i wady pracy fryzjera i kosmetyczki

Decydując się na pracę w którymś z tych dwóch niezwykle przydatnych zawodów, należy zdawać sobie sprawę z potencjalnych zalet, jak i minusów wykonywania obowiązków fryzjera i kosmetyczki. W obydwu przypadkach podstawową zaletą jest stały kontakt z ludźmi: nie ma dwóch takich samych klientów, zatem ich potrzeby i oczekiwania będą za każdym razem inne. W tych pracach nie można narzekać na nudę!

Niewątpliwą zaletą pracy w salonie fryzjerskim jak i w gabinecie kosmetyczny jest także konieczność ciągłego doskonalenia swoich usług: rynek produktów i technologii zarówno fryzjerskich jak i kosmetycznych stale się poszerza. Im większa nasza wiedza, tym większe umiejętności a także…zarobki. Te zaś zależą także od lokalizacji i renomy miejsca pracy, tego jak wiele dodatkowych usług i zabiegów możemy zaoferować klientom, czy stażu pracy. Średnie zarobki zarówno fryzjera jak i kosmetyczki to około 2000 zł brutto.

Niestety to, co jest największą zaletą obydwu zawodów jest także ich największą wadą: stały kontakt z klientem. Niewłaściwie odczytanie i zrozumienie potrzeb klientów skutkuje utratą renomy i kolejnych klientów. Duża konkurencja na rynku pracy wymaga ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji, zatem zarówno branża fryzjerska jak i kosmetyczna są niezwykle wymagające pod względem znajomości najświeższych trendów i możliwości.

Osobowość i tężyzna górą

Jak w każdym zawodzie, także branża fryzjerska i kosmetyczna stawia przed przyszłymi pracownikami określone wymagania i predyspozycje. Aby zostać fryzjerem z pewnością trzeba lubić kontakt z drugim człowiekiem, ale także wykazywać niezwykłą wrażliwość na jego potrzeby, przy jednoczesnej umiejętności przekonywania klienta do swoich racji. To praca dla prawdziwych dyplomatów.

Przy tym, konieczna jest znajomość trendów i historii mody, ogromne pokłady kreatywności, a niekiedy także cierpliwości – wszystko zależy tutaj od docelowej grupy klientów. Praca kosmetyczki wymaga oswojenia z ludzkim ciałem i jego niedoskonałościami, przy tym przyszła kosmetyczka nie powinna być alergiczką i nie powinna wykazywać silnych reakcji na chemiczne odczynniki zawarte w kosmetykach czy środkach dezynfekujących. Fryzjer natomiast musi odznaczać się wytrzymałością fizyczną: w tym zawodzie często zdarzają się bóle dolnych odcinków kręgosłupa, nóg i kostek.

SPRAWDŹ:  Kim jest stylista fryzur?
Ewa Filipiak

Ewa Filipiak

Specjalistka ds. mody z doświadczeniem w stylizacji i projektowaniu. Analizuje światowe trendy, adaptując je do polskich realiów. Pasjonatka zrównoważonej mody i ekologicznych rozwiązań w branży odzieżowej.

Artykuły: 328

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *