Jak zorganizować ślub w plenerze?

Wesele i ślub w plenerze dzisiaj już to nie tylko scena z amerykańskiego filmu, ale coraz częściej rzeczywistość. Wielu urzędników i księży zgadza się na udzielanie ślubów na świeżym powietrzu. Wiele wesel także organizowanych jest w ogrodach pod eleganckimi namiotami. Jak wygląda w tym przypadku organizacja ślubu?

Po pierwsze formalności

Na samym początku przygotowań trzeba określić jaki ślub będzie zawierany – cywilny czy kościelny. Wówczas można rozpocząć kompletowanie niezbędnych dokumentów. W obu przypadkach konieczna jest zgoda od proboszcza z parafii, do której należy Para Młoda lub od Urzędu Stanu Cywilnego. Należy również napisać pismo wyjaśniające powody organizacji ślubu poza terenem USC. W sytuacji gdy planowany jest ślub kościelny, oprócz zgody ze strony księdza, potrzebna jest także licencja na ślub poza kościołem. Inne dokumenty są takie same w przypadku obu rodzajów ślubu. Od roku 2015 opłata za zorganizowanie uroczystości poza USC wynosi 1000 zł.

Organizacja ślubu w plenerze

Ślub może mieć miejsce w tym samym miejscu, w którym odbędzie się później wesele lub całkiem innym, dowolnie wybranym przez Państwa Młodych. Należy jednak bezwzględnie dostosować się do zaleceń księdza lub urzędnika. Ślub plenerowy wymaga zwykle zaaranżowania miejsca dla Pary Młodej, świadków oraz urzędnika lub księdza. Potrzebne do tego są stół, krzesła oraz klęczniki i miejsce na powieszenie krzyża w przypadku ślubu kościelnego lub miejsce na powieszenie godła w sytuacji gdy zawierany jest ślub cywilny. Trzeba również zadbać o odpowiednie nagłośnienie i muzykę. Miejsce ceremonii dobrze jest ustroić kwiatami lub białym dywanem. Także i goście muszą mieć przygotowane krzesła, zwłaszcza podczas ślubu kościelnego, który jest nieco dłuższy niż cywilny.

Wesele w plenerze

Najczęściej wesela w plenerze organizowane są w sąsiedztwie lub w ogrodzie danego lokalu. Na rynku powstaje coraz większa liczba firm, które oferują eleganckie namioty z drewnianą podłogą, efektownymi żyrandolami. W okresie jesiennym można wynająć dodatkowe nagrzewnice, dzięki którym goście nie zmarzną. Namioty są oczywiście wodoodporne i zamykane w razie opadów deszczu. W wielu przypadkach stoły i krzesła wypożycza się z danego lokalu. W przeciwnym wypadku trzeba skorzystać z usług firmy specjalizującej się w wypożyczaniu mebli oraz zastaw stołowych i obrusów. Jeśli ślub organizowany jest w ogrodzie własnego domu należy spełnić podstawowe warunki wymagane przez firmy cateringowe. Są to dostęp do ciepłej i zimnej wody oraz odpowiednia ilość miejsca dla obsługi. Wesele organizowane w ogrodzie potrzebuje sporej przestrzeni dla namiotów. Przyjmuje się, że dla 100 osób wystarczający jest namiot o wielkości 10x25m.

Dekoracje

Wesele w plenerze często odbywa się w malowniczej okolicy, ale to nie znaczy, że można pominąć w tym przypadku dekoracje. Drzewa i krzewy można ozdobić przy pomocy koralików i wstążek. Dobrym pomysłem są także pokrowce i kokardy nakładane na krzesła. Wieczorem sprawdzą się doskonale pochodnie i lampiony, które dodatkowo stworzą niepowtarzalną atmosferę. W tej roli mogą wystąpić także lampki porozwieszane w różnych miejscach. Bardzo istotnym elementem jest namiot, który powinien prezentować się elegancko i odświętnie. W większości przypadków firmy oferują już specjalne namioty dostosowane na ślub, ale można je zawsze dodatkowo ozdobić draperiami i lekkimi tkaninami. W plenerze dobrym pomysłem są oczywiście świeże kwiaty, które powinny znajdować się na stołach. Można przy ich pomocy ozdobić także drogę Państwa Młodych do ołtarza.

Czy warto?

Wesela organizowane na świeżym powietrzu mają szereg zalet. Przede wszystkim do dyspozycji gości jest znacznie większa przestrzeń niż w przypadku zamkniętej sali. Jest to także doskonała okazja dla fotografa i kamerzysty, którzy mogą puścić wodze fantazji i wykonać piękne fotografie. Poza tym podczas takiej imprezy łatwo można zorganizować dodatkowe atrakcje np. pokaz sztucznych ogni, wypuszczanie gołębi, które w zna długo zapadają w pamięć. Trzeba jednak wcześniej uprzedzić gości, że wesele będzie odbywało się na zewnątrz.

Czy warto skorzystać z usług konsultanta ślubnego?

Wesele w plenerze jest jednak znacznie trudniejsze do zorganizowania niż tradycyjne warto więc aby pomógł w tym przypadku konsultant ślubny. Trzeba bowiem w tej sytuacji zaplanować szereg dodatkowych elementów np. nagłośnienie, namioty itd. Specjaliści w zakresie organizowania ślubów i wesel mają zazwyczaj już doświadczenie w tej materii i wiedzą co i jak załatwić, aby impreza się udała. Zatrudnienie konsultanta eliminuje w znacznym stopniu ryzyko, że coś się nie uda. Jest to szczególnie wskazane w sytuacji, gdy do ślubu nie zostało już wiele czasu.

Koszty

Cena zorganizowania wesela i ślubu w plenerze uzależniona jest od miejsca, rodzajów wypożyczonych namiotów, kosztów ewentualnego wypożyczenia mebli i zastawy itd. W Polsce są to wciąż dość wysokie koszty, choć taka impreza na świeżym powietrzu jest z pewnością niezapomnianym przeżyciem nie tylko dla Państwa Młodych, ale i dla gości.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij