Co odpowiada za słabą popularność holenderskich rowerów?

Rowerowa jazda miejska zyskuje na popularności, a mieszkańcy dużych miast z chęcią zastępują masowe środki transportu, dwukołowym, indywidualnym i od niczego nie zależnym rowerem. Co ciekawe, rowery stylowe i miejskie nie zrobiły wielkiej furory na polskim gruncie, podczas gdy obserwując kraje zachodnie – to najpopularniejszy model, jaki możemy zobaczyć na ulicach.

Artykuł powstał dzięki konsultacjom ze sklepem rowerowym Rowerzysta

W polskich salonach sprzedaży wciąż króluje typowy „góral”, wymuszający pochyloną sylwetkę, dedykowany w zasadzie ekstremalnym przejażdżkom po dużych wzniesieniach. Z czego wynika brak popularności komfortowych, miejskich, holenderskich rowerów wśród Polaków?

Rower górski – zalety i wady

Za dużą popularnością rowerów górskich stoi boom sprzedażowy w latach 90. To właśnie one jako pierwsze zawojowały rowerowy rynek w Polsce, oczywiście tuż po dostępnych wcześniej, bardzo funkcjonalnych składakach. Jakie zalety rowery górskiego przekonały Polaków, aby przesiąść się z wygodnych, poręcznych składaków na nieco większe, bardziej awaryjne, wymagające częstych przeglądów rowery górskie?

Z pewnością była to nowoczesność, zachłyśnięcie się Zachodem, ciekawy wygląd i nowe funkcjonalności. Wśród nich warto wymienić przerzutki, które totalnie zmieniły życie rowerzystów, na co dzień przejeżdżających spore odległości.

Warto jednak zacząć od początku. Rower górski, jak sama nazwa wskazuje, dedykowany był od zawsze do jazdy wyczynowej. Wymuszający pochyloną sylwetkę, ułatwiającą balansowanie i kontrolę, nieco grubsze opony z głębokim bieżnikiem, dość nisko osadzone siodełko ma ułatwiać jazdę po mocno nachylonych, nierównych, czasami grząskich terenach.

O ile w mieście czasami zdarzy się wjechać w kałużę, pokonywać wysoki krawężnik czy lawirować pomiędzy dziurami w chodniku, o tyle nie jest to jazda wyczynowa. Dlaczego zatem Polacy w mieście jeżdżą góralami? Głównie ze względów praktycznych i uniwersalnych. Na takim rowerze można pojechać zarówno na zakupy do sklepu, jak i do lasu. Na rowerze miejskim – w lesie możemy mieć nieco trudności.

Rower miejski rodem z Holandii

Rowery stylowe, nawiązujące do holenderskich bądź produkowane przez skandynawskie firmy, to pojazdy dedykowane do jazdy w mieście. Rower miejski wyposażony jest w akcesoria ułatwiające codzienne poruszanie się, bez negatywnego wpływu na nasz ubiór czy samopoczucie. Umiejscowienie szerokiego, sprężynowego siodełka i lekko zagiętej kierownicy pozwala kulturalnie zasiąść na holendrze, jak na tronie. Kupimy je bez problemu w wielu sklepach internetowych, jak choćby Rowerzysta.

Taka pozycja umożliwia swobodną jazdę nawet w bardziej wyszukanych kreacjach (także garniturach czy sukienkach), bez przykrych doświadczeń związanych np. z przewianymi korzonkami. Funkcjonalne dodatki takie jak błotniki, osłona łańcucha, klakson, lusterko, montowany koszyk, sakwy, bagażniki ze wzmocnieniami, mają maksymalnie ułatwić jazdę na rowerze po mieście i sprawić, aby było ona niewiele mniej wygodna od jazdy autem. Rower miejski posiada zazwyczaj dość cienkie opony z niewielkim bieżnikiem, adekwatne do miejskich powierzchni – asfaltu, betonu, chodników itp.

Dużym plusem rowerów miejskich jest ich swoisty renesans. Projektanci ścigają się w tworzeniu nowoczesnych, a jednocześnie nawiązujących do czasów retro, modeli. Niektóre z nich to prawdziwe dzieła sztuki, które pozwalają wyrazić swój styl i stanowią pewnego rodzaju dodatek do wizerunku właściciela.

Uniwersalny czy specjalistyczny?

Pierwsze pytanie, jakie zadaje sprzedawca sklepu rowerowego i na jakie należy sobie odpowiedzieć, to cel i przeznaczenie naszego roweru. Czy chcemy jeździć nim tylko po mieście? Czy często jeździmy po trudnych terenach? Czy mamy okazję jeździć po szosie? Najlepszym rozwiązaniem jest zakup roweru dedykowane do określonych warunków – nawierzchni i ukształtowania terenu.

Przy odrobinie chęci można zakupić kilka modeli i wykorzystywać je zgodnie z planowaną trasą. To nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Rozbudowane giełdy rowerów górskich czy trekkingowych, a także możliwość sprowadzenia prawdziwego, stylowego roweru z Holandii pozwala zamknąć się w całkiem niedużym budżecie.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij