Więcej kolorów i smaków, lżejsze dania i ekologiczne produkty – oto sposoby na zdrowszą, a przy tym apetyczną dietę dla całej rodziny. Jeśli chcesz zmieniać swoje nawyki, od razu zacznij gotować zdrowiej dla wszystkich domowników. Każdy ja tym skorzysta, będziecie spędzać więcej czasu razem i wzajemnie się motywować.

Wybieraj zdrowe produkty

Bardziej wartościowe składniki to lepszy posiłek. Zadbaj więc o to, aby to, co ląduje na waszych talerzach, było zdrowe i wartościowe. Jeśli masz w pobliżu domu sklep ekologiczny, znajdziesz w nim nie tylko uprawiane bez chemii warzywa i owoce, ale także mnóstwo zdrowych przekąsek, zamienników cukru, produktów roślinnych, napojów, kasz, orzechów i ziaren oraz ziół i przypraw. Zawsze możesz też trwałe produkty kupować w większych ilościach w sklepie internetowym, natomiast po warzywa chodzić na lokalne targowisko. Jeśli masz taką możliwość, szukaj produktów prosto od rolnika.

Ogranicz jadanie na mieście – zróbcie ulubione przekąski w domu

Coraz więcej restauracji oferuje proste, zdrowe dania z sezonowych składników i coraz więcej jest nawet opcji bezmięsnych. Nie zawsze jednak łatwo taką znaleźć. Jedzenie na mieście oznacza brak kontroli nad jakością produktów czy np. jakością i ilością użytego tłuszczu. Często też poza domem spożywamy fast foody. Możesz łatwo zamienić je na zdrową wersję. Zrób samodzielnie pizzę na razowym lub gryczanym spodzie ze świeżymi warzywami i ziołami. Przygotuj hamburgery na patelni grillowej, dodaj do hot doga więcej warzyw. Sięgają po pełnoziarniste pieczywo do ich przygotowania. Kiedy możesz, wybieraj ekologiczne produkty.

Gotujcie razem

Wspólne gotowanie może być świetną zabawą, a własnoręcznie przygotowane zdrowe danie zje nawet największy niejadek czy miłośnik fast foodów. Jeśli zaangażujesz całą rodzinę we wspólne gotowanie, będziecie spędzać ze sobą więcej czasu i przekonasz wszystkich domowników, że zdrowe jedzenie może być atrakcyjne. A co najważniejsze, będziecie mogli wybierać, na jakie zdrowe produkty macie dzisiaj ochotę. W ten sposób poznacie szeroki wachlarz możliwości i stopniowo będziecie poszerzać swoją dotychczasową dietę o coraz więcej zdrowia.

Przygotowuj lunchboxy

Zdrowe jedzenie na wynos ma taką zaletę, że zawsze wiesz, co jesz Ty i Twoi bliscy. A przy okazji zapakowane w pudełko o podane w ciekawej formie będzie zachęcało do spałaszowania. Zamiast kanapek przygotuj więc kolorową i pożywną sałatkę, warzywne spring rollsy, sushi z sałaty, frytki z batatów, buraków i innych warzyw lub po prostu pokrojone w słupki warzywa z dipem. Odwiedź ekologiczny sklep internetowy, a znajdziesz w nich wiele składników na zdrowe ciastka i batony – płatki pełnoziarniste, suszone owoce, mnóstwo orzechów, nietypowe mąki, ekologiczne wiórki kokosowe i rodzynki.

Ogranicz spożycie mięsa

Empatia wobec zwierząt nie jest jedynym powodem do tego, aby zrezygnować z ich jedzenia. Nie każdy zresztą musi zdecydować się na ten krok. Jednak ograniczenie mięsa wyjdzie każdemu na zdrowie. Według WHO należy ono do produktów o potencjale rakotwórczymi, szczególnie smażone mięso czerwone. A zalecana zdrowa porcja dzienna to zdecydowanie mniej niż ilość zjadana przez przeciętnego Polaka. Innym problemem jest jakość produktów mięsnych, która często pozostawia wiele do życzenia. Lepiej więc jeść ich mniej, za to lepiej jakości. Ponadto już decydując się na jeden bezmięsny dzień w tygodniu – i zarażając tym pomysłem paru znajomych – w dalszej perspektywie przyczyniasz się do zmniejszenia popytu na mięso, a więc ograniczania hodowli, przyczyniającej się do efektu cieplarnianego i eksploatowania zasobów środowiska. A to oznacza też czystsze, bardziej naturalne pola i sady.

Zwracaj uwagę na napoje

Często nie pamiętamy, aby do swojego bilansu dietetycznego wliczać napoje. A przecież one również dostarczają kalorii, a niektóre zawierają ogromne ilości cukru, słodziki, konserwanty i sztuczne dodatki. Jeśli chcesz wraz z rodziną żyć zdrowiej, również do picia wybieraj zdrowe produkty. Zamień smakowe napoje na wodę mineralną lub z butelki z filtrem, stuprocentowe soki i domowe koktajle.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ