Stare samochody są na pewno bardzo ważne, może nie z praktycznego punktu widzenia, a bardziej z sentymentu. Wiele tego typu aut, pomimo wielu lat wciąż znajduje się na chodzie, dlatego też sporo osób wykorzystuje starsze samochody do codziennego transportu, zwłaszcza jeśli nie posiadają oni innego samochodu. Oczywiście auto o dużym przebiegu nadal nadaje się na krótsze trasy czy też malownicze wycieczki i może wszystko byłoby w porządku, gdyby nie akumulator, którego stan pozostawia wiele do życzenia. Zakupując używane samochody mało kto sprawdza stan diagnostyczny akumulatora, zwłaszcza jeśli auto wydaje się w dobrym stanie technicznym. To poważny błąd, ponieważ poważnie uszkodzony akumulator praktycznie nie nadaje się do dłuższej jazdy.

Szybkie rozładowanie


Tego typu element samochodu jest bardzo istotny, ponieważ od niego zależy moment rozruchowy samochodu. Jeśli z akumulatorem jest coś nie tak, to bardzo szybko się rozładowuje, przez co auto może zgasnąć nam w najmniej spodziewanej chwili. Częste ładowanie akumulatora na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ w ten sposób przyspieszymy jedynie śmierć tego ważnego elementu, bez którego auto stanie się bezużyteczne dla nas. Jeśli więc zależy nam na długiej i bezpiecznej jeździe, to powinniśmy dokonać odpowiednich testów diagnostycznych naszego akumulatora, dzięki czemu dowiemy się, czy ten element jest w pełni sprawny. Najłatwiej jest wykonać test na tak zwany reflektor. Polega to na włączeniu świateł, przy obciążeniu silnika energia jest tak duża, że do zasilenia żarówek potrzebna jest moc czerpana z akumulatora. Wtedy stan elementu technicznego auta ocenia się między innymi po jakości świecenia. Jeśli bez obciążenia światła świecą zdecydowanie lepiej to znak, że akumulator trzeba podładować. Oczywiście w międzyczasie możemy dokonać pomiaru napięcia, jakie wytwarza się przy pracy takiego akumulatora. Uwaga, jeśli napięcie będzie niższe niż 11 V to znak, że akumulator działa nieprawidłowo i coś musi być uszkodzone.

Pomiar napięcia


Napięcie jest sprawdzane zawsze przy włączonych światła długich, jak i krótkich po to, aby zaobserwować spadki. Jeśli nie są to duże wartości to znak, że akumulator jest w porządku i nie wymaga od nas bardziej profesjonalnej diagnostyki. Nie zawsze to akumulator jest winny, czasem uszkadzają się inne elementy. Jeśli silnik nie chce poprawnie się uruchomić, zwłaszcza po długim przestoju samochodu, to przyczyną w niektórych wypadkach może być rozrusznik. Sprawność tego elementu jest wymagana. Czasem, gdy zaczyna wydawać z siebie dziwne głośne dźwięki, może to być sygnał, że nastąpiła mechaniczna usterka, którą trzeba jak najszybciej naprawić. Brak rozwiązania problemu może przyczynić się do szybszego rozładowywania akumulatora, nawet podczas krótkich tras. Przy nawet minimalnych problemach z rozruchem silnika, należy poniechać dalszych prób odpalenia tylko zobaczyć czy faktycznie pod maską auta nie dzieje się coś złego.

Diagnostyka tylko w serwisie


Oczywiście tego typu prace zostawmy specjalistom i dlatego w tak skrajnych przypadkach powinniśmy skorzystać z warsztatu samochodowego. To właśnie tam mechanicy zajmą się naszym samochodem i wykorzystają do tego nowoczesne środki diagnostyczne. W dużej mierze testy wykonywane są na specjalnych maszynach, dzięki czemu elektronika jest w stanie o wiele lepiej wyłapać nieprawidłowości związane z układem mechanicznym czy elektrycznym samochodu. To nie tylko skraca czas czekania, ale także przyspiesza ewentualne naprawienie usterki, jeśli istnieje taka możliwość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ