Napoje izotoniczne bardzo często bywają mylone z energetykami. Czas rozprawić się z tym myśleniem, bo jest ono zwyczajnie błędne. Napoje izotoniczne różnią się właściwie wszystkim od energetyków. Co warto wiedzieć o jednych i drugich?

Napoje energetyczne

Te napoje mają na celu pobudzić nasz organizm do działania, nawet gdy jesteśmy skrajnie zmęczeni i senni. Dlatego też napoje energetyczne cieszą się niebywałym powodzeniem wśród studentów oraz osób, które prowadzą tryb życia cechujący się małą ilością snu. Napoje energetyczne pobudzają bardziej niż kawa, jednak przez zawartą w nich kofeinę działają w podobny sposób — pobudzają na krótko, a w nadmiarze powodują rozdrażnieniem i obniżeniem nastroju.

Do tego taki rodzaj pobudzenia nie jest w żadnym wypadku zdrowy, dla naszego organizmu. Dlaczego? Skutkami ubocznymi przyjmowania nadmiernej ilości energetyków (z tym że dla każdego nadmierna może być inna ilość) są problemy z układem nerwowym, a nawet zawał i śmierć. Choć bardzo często takie skutki uboczne wydają nam się odległe, to najwyższy czas zastanowić się nad własnym zdrowiem i wybrać zdrowsze metody? 2 filiżanki kawy dziennie, yerba mate, aktywność fizyczna, czy chociażby wietrzenie częste pokoju, w którym pracujemy lub się uczymy.

Napoje izotoniczne

Nie są tym samym co napoje energetyczne. Te pierwsze mają na celu nas pobudzać, zaś napoje izotoniczne uzupełniają niezbędne mikro i makroelementy w naszym organizmie, dla jego prawidłowego funkcjonowania po wysiłku fizycznym. Napoje izotoniczne zawierają cukier, sód, wapń oraz witaminy. Taka mieszanka pozwala nam najszybciej jak to możliwe wrócić do siebie po większym wysiłku fizycznym.

Izotoniki nie są zatem z natury napojami energetycznymi, tylko takimi, które wspierają nasz organizm w jak najlepszym i jak najwydajniejszym funkcjonowaniu. Zazwyczaj napoje izotoniczne polecane są sportowcom bądź osobom, które prowadzą bardzo aktywny tryb życia. Do tego jest jednak pewien wyjątek- izotoniki polecane są każdemu w czasie upału, to wtedy człowiek bardzo szybko się odwadnia — warto temu zapobiegać i w największe upały pozwolić sobie na napój izotoniczny.

Różnice między napojem energetycznym a izotonikiem

Warto znać różnice między napojami energetycznymi i izotonicznymi. Taka wiedza potrzebna jest, chociażby po to, by podejmować świadome wybory dotyczące swoich codziennych zakupów. Tym samym nie popełnimy już błędu, kupując napój energetyczny i myśląc, że jest on tym samym co izotonik. Różnica jest bowiem bardzo duża!

Podsumowując- starajmy się dla naszego zdrowia ograniczyć spożycie napojów energetycznych bądź pić je tylko w wyjątkowych sytuacjach. Pamiętajmy, że nie mają one obojętnego wpływu na nasze zdrowe, bo pobudzają one układ nerwowy, krążenie krwi, a także wpływają na nasz nastrój.

Ich nadmierne spożycie może skończyć się dramatycznie. Do tego napojów energetycznych nie mogą pić kobiety w ciąży, na co należy zwrócić szczególną uwagę. Co więcej, napoje energetyczne zawierają ogromne ilości cukru- dlatego na ospałość rozsądniejszym wyjściem jest wypicie filiżanki kawy niż puszki napoju z ogromną ilością cukru.

Izotoniki zaś to dobre rozwiązanie dla pasjonatów aktywności fizycznej, jednak nie musimy ich pić po każdym treningu. Przy umiarkowanej aktywności wystarczy dbać o nawodnienie w czasie trwania ćwiczeń — dla przykładu- gdy ćwiczymy godzinę, powinniśmy uzupełnić od 800 do 1000 ml płynów, by pozwolić naszemu organizmowi na normalne funkcjonowanie.

Gdy czekają nas sportowe wyzwania nie bójmy się sięgnąć po izotonik — wybierzmy jednak taki, który ma jak najmniej barwników- one do zdrowia nie są nam potrzebne. Dzięki takiemu izotonikowi szybko zyskamy energię na dalsze ćwiczenia i nie będziemy czuć się zmęczeni w ich połowie.

Nie traktujmy napojów energetycznych i izotoników jak tego samego! To dwa zupełnie inne napoje, które spełniają odmienne funkcje. Pierwszy pobudza i pozwala pozbyć się senności, drugi nawadnia nasz organizm i uzupełnia wszystkie potrzebne makro i mikro elementy. Wybierajcie to, co w danej chwili Wam potrzebne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ