Podczas treningu jakiegokolwiek sportu, bardzo ważne jest, aby regularnie uzupełniać płyny. Jednakże, nie jest bez znaczenia to, jakie to są płyny. Picie niektórych napojów podczas wysiłku jest niewskazane. Inne natomiast, szczególnie te dobrze nawadniające organizm, jak napoje izotoniczne, są bardzo wskazane.

Artykuł powstał dzięki pomocy firmy Freshdrink

Czym są napoje izotoniczne?

Popularne izotoniki to napoje, których zadaniem jest zarówno uzupełnienie wody w organizmie, jak i soli mineralnych. Podczas wysiłku tracimy dużo zarówno wody jak i soli mineralnych, przez co konieczne jest ich uzupełnianie. Według wielu naukowców, lepiej z ich uzupełnianiem radzą sobie napoje izotoniczne niż woda.

Domowe napoje izotoniczne

Napoje przygotowywane przez duże firmy, rozprowadzane po sklepach są użyteczne i używane przez wielu sportowców. Tym nie mniej, mają one również pewne swoje wady. Jest to na przykład duża dosyć ilość węglowodanów, czy też zawartość pewnych niezbyt zdrowych substancji. Jednakże, możemy pić również izotoniki bez tego co szkodliwe, przygotowując je samodzielnie.

Miód i cytryna – przepis nr 1

Być może mało kto widzi jakikolwiek związek miodu z napojami izotonicznymi, jednakże w wielu przepisach na domowe izotoniki wśród składników znajduje się właśnie miód.

W przepisie o którym mowa, do 1 litra wody należy dodać, w zależności od własnych preferencji, od 4 do 6 łyżeczek miodu. Nadaje on nieco słodyczy napojowi, a jednocześnie nie nasyca go szkodliwymi cukrami.

Ponadto, do miodu dodanego do wody należy jeszcze wcisnąć sok z cytryny. Tutaj również nie jest dokładnie powiedziane, ile musi być tego soku, gdyż w dużej mierze zależy to od gustu. Tym nie mniej, mówi się mniej więcej o połówce cytryny. Jeśli wyciśniemy sok z całej cytryny, może być to trochę za dużo. Do tego wszystkie należy jeszcze dodać pół łyżeczki soli.

Jabłko i mięta – przepis nr 2

Ciekawym pomysłem na napój izotoniczny jest również wymieszanie soku jabłkowego z sokiem z limonki. Najlepiej, gdy są to soki naturalne, a nie te z kartonów. Warto mieć bowiem na uwadze, że w sokach z kartonów zwykle jest bardzo dużo węglowodanów.

Przepis mówi, że około pół litra soku z jabłka powinniśmy wymieszać z sokiem z limonki, który uprzednio wycisnęliśmy z jej połówki. Do tego wszystkiego, niezbędne jest około pół litra naparu z mięty.

Oczywiście, koniecznym dodatkiem również w tym przepisie jest miód, a konkretnie dwie jego duże łyżki. Nie obejdzie się także bez połowy łyżeczki soli. Wszystkie napoje izotoniczne mają tę cechę wspólną, że niezbędna w ich składzie jest sól.

Tego rodzaju napój izotoniczny nadaje się do picia zawsze, jednak szczególnie warto pić go w upalne dni, gdyż jest on wyjątkowo orzeźwiający.

Napoje izotoniczne z herbaty – to możliwe

Ciekawym przepisem jest również ten na napój izotoniczny z herbaty. Jest to oczywiści herbata na zimno. Konkretnie, potrzebujemy jej jednego litra. Do tego, należy dodać około łyżki soku wyciśniętego z cytryny, możemy wykorzystać również limonkę.

Na koniec rzecz jasna nie wolno nam zapomnieć o dwóch składnikach obecnych w zasadzie we wszystkich napojach izotonicznych, czyli o miodzie i o soli. W tym przypadku dodajemy 2 łyżki miodu, ostatecznie 3 ale nie więcej. Jeśli chodzi o sól, zaleca się dodanie 1/3 łyżeczki.

Napoje izotoniczne są bardzo pożyteczne, jeśli uprawiamy sport. Jeśli tego nie robimy, też możemy czasem wypić izotonik. Szczególnie, że jego przygotowywanie może być bardzo dobrą zabawą. Poza tym, jest to niewątpliwie bardzo zdrowy, korzystnie wpływający na nasz organizm napój.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ